عطر و عطرشناسی

خانواده بویایی فوژه‌ای ، یک هماهنگی کامل رایحه‌ها

برای توصیف رایحه‌، عطرها و ادکلن‌ها (به طور کلی تمام محصولات عطرسازی) از نت‌های بویایی استفاده می‌شود. علاوه بر نت‌ها، عطرها براساس خانواده بویایی توصیف و به نوعی دسته‌بندی می‌شود. و حتی به طور تخصصی‌تر زیرخانواده‌هایی هم در طبق‌بندی عطرها در نظر گرفته می‌شود. خانواده بویایی فورژ (به فرانسه fougère و گاهی در تلفظ فارسی فوژه‌ای ) جزء هفت خانواده اصلی عطرهاست. فورژ در زبان فرانسه به معنی گیاه سرخس است، اما این نام‌گذاری بدین معنا نیست که عطرهای خانواده فوژه‌ای  بویی شبیه گیاه سرخس دارند. در واقع خانواده عطرها و بوبایی فوژه‌ای  برگرفته از نام اولین عطر «رویال فورژ» (Fougère royale) ساخته‌شده به سال 1882 است. این عطر در زمان خودش انقلابی بود و گفته می‌شود دنیای عطرها را متحول کرد.

خانواده بویایی فوژه‌ای  ، یک هماهنگی کامل

خانواده بویایی فوژه‌ای ، به دسته‌ای از عطرها اطلاق می‌شود که براساس همان طرح‌بندی بویایی اولیه ساخته شده‌اند : این طرح بویایی رایحه‌های لاوندر (اسطوخودوس)، گل شمعدانی، خزه بلوط و کومارین را در بر می‌گیرد.

خانواده بویایی فوژه‌ای  اساسا عطری مردانه است. امروزه از این رایحه در صنعت عطرسازی و همچنین محصولات بهداشتی نظیر صابون و فوم اصلاح خیلی استفاده می‌شود.

همانطوری‌که اشاره شد، خانواده بویایی فوژه‌ای  در قرن نوزدهم یک انقلاب واقعی در دنیای عطرها و صنعت عطرسازی ایجاد کرد. در آن زمان، ترکیب‌بندی نت‌های لاندور با خزه بلوط و چوب‌های گران‌بهای یک کار جسورانه به حساب می‌آمد. اما با گذشت زمان علاوه بر اینکه این خانواده بویایی بین مردم جا افتاد، بلکه با گذشت زمان تکامل یافت و بهتر شد. امروزه، عطرهای این خانواده سبک‌تر و خنک‌تر از قبل شده‌اند. مشهورترین عطر خانواده فوژه‌ای  بدون شک عطر «پور ان اوم» (Pour un Homme) است. این عطر در سال 1934 با ترکیب جادویی لاوندر و وانیل ساخته شد. عطر «پور ان اوم» هنوز هم به عنوان نماد خانواده بویایی فوژه‌ای  شاخته می‌شود. بسیاری از شخصیت‌های معروف فرانسوی نظیر نیکولا سارکوزی و جانی هایلدی از عطرهای فوژه‌ای  استفاده می‌کنند.

ارتباط فوژه‌ای  با عطرهای دیگر

فوژه‌ای  را می‌توان به روش‌های مختلف با سایر خانواده‌ها یا تم‌های بویایی ترکیب‌بندی کرد و به خاطر همین طیف وسیعی از عطرها با این خانواده بویایی در بازار عرضه شده‌اند.

خانواده بویایی فوژه‌ای  که اساساً برای عطرهای مردانه استفاده می شود به دلیل سرزندگی و طراوت آن شناخته شده‌است. فوژه‌ای  عطری انقلابی از قرن نوزدهم است و طی چندین و چند دهه توانسته بسیاری از مصرف‌کنندگان و حتی عطرسازان را به خود جلب کند. امروزه دیگر در ترکیب سرخس با نت‌های دیگر تردیدی ندارند که به آن رنگ میوه ای، کهربایی، وانیلی، معطر یا گلی می بخشد. امروزه خانواده فوژه‌ای  در عطرهای مردانه هر برند و عطرسازیی ضروری و حیاتی است.