عطر و عطرشناسی

خانواده بویایی چوبی محبوب‌ترین عطرهای دنیا

رایحه چوبی یکی از محبوب‌ترین رایحه‌های دنیای عطرسازی به حساب می‌آید که با الهام از بوی چوب ساخته شده اند. عطرهای چوبی، جزء عطرهای مشهور دنیا هستند و هم خانم‌ها و هم آقایان از استشمام آنها لذت می‌برند. هرچند به نظر می‌رسد استفاده از رایحه‌های چوبی عطری سنگین و تلخ به دست می‌دهد و به همین دلیل بیشتر در به عنوان عطرهای مردانه طرفدار دارند ولی عطرهای چوبی زنانه فوق زیادی هم به بازار عرضه شده است. نکته بعدی اینکه عطرهای چوبی معمولا ماندگاری خیلی بیشتری نسبت به عطرهای دیگری دارند.

عطر چوبی

از دوران باستان، عطرهای چوبی از چوب‌ درختان مختلف و متفاوت به عنوان ماده معطر ساخته می شدند. البته از مواد دیگری هم برای تولید عطرهای چوبی مانند صمغ، پوست، برگ، ریشه و حتی خزه هم برای تولید ماده موثره عطر چوبی استفاده می‌شود.

عطرهای چوبی را می توان به انواع زیر تقسیم کرد:       

 

  • عطرهای چوبی-شرقی
  • خانواده عطری چوبی-میوه ای         
  • خانواده عطری چوبی- گلی و مشکی      
  • خانواده عطری چوبی-دریایی     
  • خانواده عطری چوبی -آروماتیک        
  • خانواده عطری چوبی-شیپر        
  • خانواده عطری چوبی-مرکباتی         
  • خانواده عطری چوبی- چرمی
  • خانواده عطری چوبی- ادویه‌ای

 

هر کدام از این خانواده‌های فرعی از ترکیب متفاوتی از نت‌های چوبی و نت‌های دیگر یعنی میوه‌ای، گلی، ادویه‌ای، تنباکو، دریایی و … درست می‌شوند.

انواع خانواده عطری چوبی

خانواده‌های مختلفی از عطرهای چوبی وجود دارند که می توان آنها را بر اساس نت‌های اضافه شده به رایحه اصلی چوبی، طبقه بندی کرد. 

خانواده عطری چوبی – شرقی

یکی از انواع رایج عطرهای چوبی، عطرهای چوبی – شرقی هستند که در آنها نت‌های شرقی بی‌نظیری مانند نعناع هندی و چوب صندل با نت های چوبی ترکیب می شوند و بویی گرم و تلخ به وجود می‌آورند.

رایحه چوبی – گلی 

رایحه چوبی – گلی هم از عطرهای محبوب این خانواده به حساب می‌آید. در این عطرها رایحه چوبی غالب است و قدرت بیشتری نسبت به نت‌های گلی دارد. گل‌هایی مانند رز، یاس، زنبق و بنفشه بوی گلی این عطرها را ایجاد می کنند. عطر نهایی ترکیبی از شیرینی گل و تلخی چوب خواهد بود. همچنین در صورت استفاده از مشک در نت پایه، گرمای عطر افزایش می‌یابد. 

رایحه چوبی – دریایی

ترکیب رایحه چوبی با نت‌های دریایی نیز یکی دیگر از انواع رایج و محبوب عطرهای چوبی است که بوی دریا و اقیانوس را به همراه چوب و درختان القا می‌کند. نت‌های دریایی، نمکی و مرکباتی با رایحه چوبی ترکیب می‌شوند تا بویی آرام بخش ایجاد کنند.

رایحه چوبی – آروماتیک

افزودن گیاهان معطر به رایحه چوبی منجر به خلق عطرهای چوبی – آروماتیک می‌شود که احساس آرامش درونی را القا می کنند و فرد را برای لحظه‌ای کوتاه از دنیای پرمشغله بیرون می‌برند.

رایحه چوبی-شیپر

برای ساخت عطرهای چوبی – شیپر، نت‌های چوبی با خزه درخت بلوط و صمغ لابدانوم ترکیب می‌شوند تا بویی کلاسیک، تند و دودی همانند سیگار ایجاد کنند که ماندگاری بالایی دارد.

رایحه چوبی-مرکبات

استفاده از مرکبات مانند لیمو و پرتقال در نت بالای عطرهای چوبی، باعث می‌شود تا عطرهای چوبی – مرکباتی شاداب و انرژی‌بخش‌تر شود و  احساس نشاط و سرزندگی القا شوند.

رایحه چوبی-چرمی

عطرهای چوبی – چرمی اندکی خشک‌تر و دودی‌تر از عطرهای معمول چوبی هستند و حاصل ترکیب رایحه چوبی با نت هایی مانند سدر، تنباکو و چوب هستند. این عطرها بویی گرم و تلخ ایجاد می‌کند.

رایحه چوبی-ادویه‌ای

و در نهایت، عطرهای چوبی – ادویه‌ای که از ترکیب رایحه چوبی با ادویه جاتی نظیر دارچین و هل به دست می‌آیند. این عطرها هم از ماندگاری بالایی برخوردارند و عطری گرم و جذاب را ایجاد می‌کنند.

نت‌های چوبی طبیعی

چوب‌های متعددی به عنوان نت‌های اصلی در عطرهای چوبی مورد استفاده قرار می‌گیرند که مهمترین آنها عبارتند از: چوب صندل، چوب سدر، نعناع هندی، کاج، سرو و علف وتیور.

چوب صندل

چوب صندل که در هند پرورش می‌یابد، بافتی نرم و رنگی شیری تا کرم دارد. انواع مختلفی از آن وجود دارد که می‌توان به چوب صندل اسپیکاتالوم استرالیایی و آستروکالدینیکوم کالدونیای جدید اشاره کرد. چوب صندل طبیعی بویی خامه‌ای و ملایم دارد و بسیار ماندگار است. امروزه به دلیل کمبود آن، معمولاً همراه با مولکول‌های مصنوعی مانند صندل و ساندلا به کار می‌رود.

چوب سدر

چوب سدر بویی شبیه به سرب مداد و کارخانه چوب‌بری دارد و با مرکبات و وتیور ترکیب خوبی ایجاد می‌کند. انواع سدر ویرجینیایی، تگزاسی و اطلسی دارد که از روش تقطیر اسانس‌گیری می‌شوند. سدر اطلسی بوی قوی‌تری نسبت به سدر ویرجینیا دارد.

نعناع هندی

نعناع هندی بومی مالزی است و امروزه در سایر کشورها هم کشت می‌شود. برگ‌های آن تقطیر و اسانس‌گیری می‌شوند تا نتی جنگلی و غیرچوبی ایجاد کنند.

علف وتیور

علف وتیور یا خس‌خس با ساقه‌های بلند و برگ‌های نازک، یکی از قدیمی‌ترین نت‌های چوبی است. در واقع ریشه وتیور برداشت و اسانس‌گیری می‌شود. وتیور اندونزیایی و ماداگاسکاری رایحه‌های متفاوتی دارند. مولکول وتیوریل استات نیز به روش شیمیایی از وتیور استخراج می‌شود.