عطر و عطرشناسی

عطر طبیعی و عطر مصنوعی چه تفاوتی‌های با هم دارند؟

عطرها به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند: عطرهای طبیعی و عطرهای مصنوعی. همانطوری‌که می‌توانید حدس بزنید، این دو دسته با هم براساس  به منشأ و روش تولیدشان تفاوت‌های قابل توجهی دارند.

عطرهای طبیعی از مواد خام طبیعی و گیاهی استخراج می‌شوند. این مواد می‌توانند شامل عصاره‌ها، روغن‌ها، گل‌ها، گیاهان، چوب‌ها و حتی حیوانات باشند. فرآیند استخراج عطرهای طبیعی معمولاً به صورت استخراج با استفاده از حلال‌های طبیعی مثل الکل یا استخراج با استفاده از بخار آب انجام می‌شود. عطرهای طبیعی به دلیل استفاده از مواد خام طبیعی، عمدتاً از طریق فرآیندهای سنتی و دستی تولید می‌شوند.

از سوی دیگر، عطرهای مصنوعی با استفاده از ترکیبات شیمیایی تولید می‌شوند. این ترکیبات شیمیایی می‌توانند از منابع طبیعی یا مصنوعی به دست آید. فرآیند تولید عطرهای مصنوعی معمولاً شامل ترکیب و مخلوط کردن ترکیبات شیمیایی مورد نیاز، تجزیه و تحلیل بویایی و تست بر روی پوست است. عطرهای مصنوعی معمولاً به دلیل استفاده از ترکیبات شیمیایی، قابلیت تولید بزرگتر و پایدارتری نسبت به عطرهای طبیعی دارند. در ادامه به بررسی این دسته مهم عطرهای می‌پردازیم.

عطر طبیعی چیست؟

عطرهای طبیعی با استفاده از عصاره خالص گل‌ها و گیاهان تولید می‌شوند. در تولید این نوع عطرها از روغن، مواد رقیق‌کننده، مواد شیمیایی، نگهدارنده و فیکساتور استفاده نمی‌شود و صددرصد طبیعی و ارگانیک هستند. انواع عطر طبیعی را می‌توان به مدت یک الی دو سال نگه داشت و بعد از این زمان قدرت رایحه آنها کمتر می‌شود. از اسانس‌های طبیعی برای ساخت عطرهای جامد نیز استفاده می‌شود. در ساخت عطر طبیعی از فرایندهای استخراجی مختلفی استفاده می‌شود؛ به عنوان مثال استخراج رایحه با استفاده از پرس سرد از پوست مرکبات یا تقطیر با بخار آب Co2.

عطر مصنوعی چیست؟

عطر مصنوعی در آزمایشگاه‌ها به صورت صنعتی و انبوه تولید می‌شود و بر پایه مواد شیمیایی است. اکثر رایحه‌هایی که در محصولات مختلف (انواع شوینده‌ها، مواد خوراکی، لوازم آرایشی و…) استفاده می‌شوند مصنوعی هستند که گاهی اوقات می‌توانند موجب حساسیت‌هایی مانند خارش، سرفه و سردرد شوند. به همین دلیل عطرهای طبیعی اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند. اکثر عطرهایی که در بازار موجود هستند در آزمایشگاه‌ها تولید می‌شوند. همچنین این نوع عطرها دیرتر تبخیر می‌شوند؛ چراکه در آنها از تثبیت‌کننده‌ها استفاده می‌شود. تنوع رایحه‌های عطر مصنوعی نیز بسیار بیشتر از عطرهای طبیعی است.

تفاوت رایحه طبیعی و مصنوعی

برای تولید انواع عطر طبیعی از مواد کاملا ارگانیک استفاده می‌شود و از طرف دیگر تولید انواع عطر مصنوعی با ترکیب مواد شیمیایی و در آزمایشگاه‌ها انجام می‌گردد. از آنجایی که برای تولید عطرهای طبیعی از اسانس‌های گیاهی و جانوری بهره می‌برند، این عطرها معمولا از عطرهای شیمیایی و مصنوعی گران‌تر هستند. همچنین عطرهای طبیعی و گیاهی خواص درمانی نیز دارند و از طریق استشمام و رایحه درمانی می‌توانند برای درمان برخی بیماری‌ها به کار روند.

معمولا هر وقت از واژه طبیعی برای محصولی استفاده می‌کنیم، این واژه بار مثبتی دارد و در طرف مقابل آن واژه مصنوعی قرار می‌گیرد. گرچه ممکن است عطرهای مصنوعی موجب حساسیت و آلرژی شوند، اما اغلب رایحه‌های ماندگارتری دارند. البته برخی رایحه‌های طبیعی مانند عود یا پاتچولی ماندگاری خیلی بالایی دارند.

آیا عطرهای مصنوعی بی‌کیفیت هستند؟

مواد طبیعی همواره دارای ناخالصی هستند. اما در عطرهای مصنوعی از آنجایی که در آزمایشگاه‌ها تولید می‌شوند، خلوص مواد را تا جایی که می‌شود تامین می‌کنند. پس اگر عطر مصنوعی با ترکیباتی مناسب و سطح استاندارد بالایی ساخته شود، کیفیت خیلی بالاتری از انواع عطر طبیعی خواهد داشت.